TIETOSUOJASELOSTE HENKILÖTIETOLAKI (523/1999) 10§ JA 24 § (Tarkastettu 27.5.2020)
1 Rekisterinpitäjä
Hihku Oy
Puntarikatu 3
20780 Kaarina
p. 050 596 3760
toimisto@hihku.fi
2 Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Leena Hannula
Puntarikatu 3
20780 Kaarina
p. 050 596 3760
leena.hannula@hihku.fi
3 Rekisterin nimi
Hihku Oy;n asiakasrekisteri.
4 Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Asiakkaan kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja seuranta. Yrityksen oman toiminnan tilastointi ja
suunnittelu.
5 Rekisterin tietosisältö
Asiakkaan nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot.
Alaikäisen asiakkaan huoltajan nimi ja yhteystiedot.
Muut kuntoutuksen kannalta oleelliset perustiedot, mm. maksusitoumukset liitteineen, muiden
sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden laatimat kuntoutussuunnitelmat, tutkimustiedot,
hoitotiedot, kuntoutuksen toteutusta koskevat suunnitelmat. Kuntoutuksen aikana syntyneet
hoidon suunnitteluun ja toteutukseen liittyvät valokuvat ja videot asiakkaan erillisellä
suostumuksella.
Rekisterin tiedot ovat salassapidettäviä – Henkilötietolaki 11§, 12§ (523/1999) Laki potilaan
asemasta ja oikeuksista 13§ (785/1992)
Tietoja ei yhdistetä muihin rekistereihin.
6 Säännönmukaiset tietolähteet
Asiakkaalta ja hänen huoltajaltaan saadut tiedot. Luovutuksina muista henkilörekistereistä saadut
tiedot (kuntoutuksesta vastaava taho, kuntoutuksen maksaja). Asiakkaan tai hänen huoltajansa
erillisellä suostumuksella saadut tiedot esim. muilta kuntouttajilta, muista hoito- ja
kuntoutusyksiköistä, päiväkodista, koulusta, asumisyksiköstä.
7 Tietojen säännönmukaiset luovutukset
Noudatamme rekisteritietoja luovutettaessa henkilötietolakia potilaan asemasta ja oikeuksista
(785/92) 13§, muut 653/2000, sekä asiakkaan tai alaikäisen asiakkaan huoltajan kanssa tehtyä
yhteistyösopimusta. Asiakastiedot ovat salassapidettäviä ja henkilökunnalla on
salassapitovelvollisuus. Tietoja voidaan luovuttaa asiakkaalle itselleen tai hänen huoltajalleen, jos
siihen ei ole lainsäädännöllistä estettä. Asiakastietoja luovutetaan asiakkaan kanssa laaditun
yhteistyösopimuksen mukaisesti kuntoutussuunnitelman laatineelle taholle, kuntoutuksen
maksajalle sekä muille yhteistyösopimuksessa yksilöidyille tahoille. Kuntoutuksen asiakaskäyntien
tiedot siirretään myös potilastietojärjestelmästä Kanta-arkistoon.
8 Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle.
10 Tarkastusoikeus
Henkilötietolain 26 § mukaan jokaisella on oikeus tarkastaa henkilörekisteriin tallennetut tietonsa.
Tarkastuspyyntö tehdään kirjallisena (suosittelemme käyttämään tietosuojavaltuutetun toimiston
internet-sivuilla olevaa lomaketta). Pyynnön voi toimittaa yrityksen toiminnasta vastaavalle
johtajalle, joka tarkistaa kysyjän henkilöllisyyden ja lakiin perustuvan oikeuden pyytää tietoja.
Pyydetty tarkistus toteutetaan ilman aiheetonta viivettä ja tiedot luovutetaan ymmärrettävässä
muodossa
11 Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Henkilötietolain 29 § mukaan rekisterinpitäjän on ilman aiheetonta viivytystä oma-aloitteisesti tai
rekisteröidyn vaatimuksesta oikaistava, poistettava, tai täydennettävä rekisterissä oleva, käsittelyn
tarkoituksen kannalta virheellinen, tarpeeton, puutteellinen tai vanhentunut henkilötieto.
Tarkastuspyyntö tehdään kirjallisena (suosittelemme käyttämään tietosuojavaltuutetun toimiston
internet-sivuilla olevaa lomaketta). Korjausvaatimus esitetään toiminnasta vastaavalle johtajalle.
12 Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
Asiakasrekiserin tietoja ei käytetä muihin kuin edellä mainittuihin tarkoituksiin.
Potilasasiakirjoja säilytetään lakiin perustuen (sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista) ja
niitä luovutetaan vain lakiin perustuen tai luvallanne.
Potilasasiamiehen yhteystiedot löytyvät yhteistyösopimuksesta